سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمدح صحیفه سجادیه و لزوم توجه به آن

منبع: کتاب دیار عاشقان، ج 1، تألیف: حجت الاسلام انصاریان
عارفان روشن ضمیر از صحیفه ی حضرت سجاد به "انجیل اهل بیت علیه السلام" یاد کرده اند و بینایان راه از این دریای پر از حکمت تعبیر به "زبور آل محمد صلی الله علیه و آله" نموده اند.
صحیفه ی سجادیه، خزانه ی پر گوهر سلطان مُلک و ملکوت، حاکم عرصه گاه ناسوت و لاهوت، امیر کشور جلال و جبروت، فرمانروای جهان صدق و عشق، کولای عارفان روشن دل، و پیشوای عاشقان عامل، وجود مقدس حضرت سجاد علیه السلام است.
این خزانه دارای گنج های حکمت است و هرآنچه برای رشد و کمال انسان لازم است در این منبع گنجانده شده.
صحیفه، مدرسه ایست که معلم آن امام چهارم علیه السلام است و این معلم است که با این کتاب ، جهانیان را در تمام اعصار درس می دهد و هرکسی را در حد توان و قدرتش و به اندازه ی تکلیف و استعدادش به مقامی که باید برسد، می رساند.
صحیفه، دریای پر خروش فیض الهی است که لوءلوء و مرجانش از شمارش بیرون و اشیاء پرقیمتش از حد احصا خارج است.
صحیفه، خورشید پرفروغی است که چون نهال وجود انسان در پرتو تابنده اش قرار گیرد، تبدیل به شجره ی طیبه گردد.
صحیفه، آفتاب پر حرارت الهی است که از مشرق وجود حضرت زین العابدین برای تربیت درخت وجود انسان طلوع کرده و تا عمق ابدیت از فروغ بخشی باز نخواهد ماند.
صحیفه، میزان سنجش سره از ناسره ، حق از باطل ، نور از ظلمت، درستی از نادرستی، حیات از مرگ، دنیا از آخرت و سلامت از مرض است.
صحیفه، چشمه ی فیض الهی، نجات دهنده ی از تباهی، رها کننده ی انسان از گمراهی است.
صحیفه ، معلم حکمت، منبع معرفت، جاذب رحمت، ایجاد کننده ی محبت، سازنده ی شخصیت، بوجود آورنده ی کرامت، و رساننده ی انسان به مقام با عظمت قرب و معیّت است.
صحیفه، طبیب حاذق، محبوب قلب صادق، آرامش جان عاشق، عذرای دل را وامق، روشنگر مغارب و مشارق، کاشف حقایق، دوای درد نفوس ناطق، کوبنده ی منافق، و به حقیقت چشمه ی فیاض حضرت خالق است.
صحیفه، آرام جان پاکبازان، محرک قلب تیزپروازان، نوای نای دلنوازان، قدرت نفس جوانمردان، عشق عاشقان، عرفان عارفان، پناه بی پناهان، راز دل رازداران، آه دل مستمندان به وقت شامگاهان، مناجات پرشور سحر خیزان، و سرمایه ی روح امیدواران است.
صحیفه سجادیه، خزانه ی پر گوهری است، که با کمال تاسف تا کنون ناشناخته مانده و آنطور که شایسته این کتاب با عظمت است، از آن استفاده نشده و شرح جامعی که قابل استفاده ی تمام مردم باشد ، برای این دریای بی ساحل معنوی فراهم نیامده .
اکثریت شیعه ی دوازده امامی، چنان که از نهج البلاغه ی عظیم بی خبرند، از صحیفه ی عزیز نیز در غفلتند. در کنار دریای بی کرانند و لی تشنه اند، در جنب بزرگترین گنجینه ی معارفند ولی بی خبرند، از غنی ترین معدن حکمت و علم و بزرگترین منبع دانش و بینش بر خوردارند ولی تهی دستند!
آن قدر که به دنیای خود می رسند، از آخرت خویش اطلاع نمی گیرند و در حدی که به جسم می پردازند، احوالی از قلب و روح و نفس نمی پرسند. به اندازه ای که برای آبادی شکم و پاسخ گویی به شهوت اقدام می نمایند، به معنا و معنویت و به مقام و شخصیت خود توجه نمی کنند.
بعد از گذشت پانزده قرن از طلوع صحیفه، هنوز اکثریت مردم در تاریکی جهل نسبت به این سرمایه ی بی نظیر الهی به سر می برند.
دقت در دعاهای صحیفه سجادیه ، این معنی را به انسان نشان می دهد که واجب شرعی و عقلی است که صحیفه بزرگ باید در حوزه های علمی شیعه و در مدارس فرهنگی، جزء کتب اصولی و درسی شود و برجستگان باهنری برای تعلیم این فرهنگ پرفروغ تربیت شوند.
صحیفه باید در دانشگاههای اسلامی، به عنوان یکی از مهمترین منابع درسی مورد استفاده قرار گیرد، تا در سایه ی آن ، در هر رشته ای از علم، متخصصانی با فضیلت  و فارغ التحصیلانی با کرامت و اندیشمندانی دلسوز و دانشمندانی متعهد تحویل جامعه گردد.
لازم است مراجع دینی در پایان درس فقه و اصول هر روزه ی خود، فصولی از صحیفه را به شاگردان مکتب حق القاء نمایند، تا پس از طی مراحل فقه و اصول ، افرادی عابد و زاهد ، بینا و بصیر، خبیر و علیم، قوی و آگاه ، مخلص و خالص ، شیفته و سوخته، عارف و عاشق در جامعه ظهور کنند.
واجب است گویندگان مذهبی، بخشی از سخنان خود را در وقت تبلیغ، بخصوص ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان در محور معارف صحیفه قرار دهند تا مستمعان بزرگوار، از خواسته های ناب حق آگاه شده و به حسنات الهیه آراسته گردند و نیز بر هر امام جماعتی لازم است بعد از نماز جماعت یا بین دو نماز، فرازهایی از این کتاب گرانبها را بر مردم نمازگزار بخواند ، باشد که از این مائده ی الهی، نصیب قابل توجهی به آنان برسد.
بر اندیشمندان آگاه و متفکران بینا، و محققان توانا فرض است که در شرح و تفسیر این کتاب همت گمارند و از این طریق به کشف حقایق این منبع ناشناخته نائل آیند، باشد که به انسان و انسانیت خدمتی شود.
بر آنان که از نعمت مال در حدود اسلامی آن برخوردارند، لازم و واجب است بینایان راه را در تفسیر مغصل این کتاب تشویق کنند و آنان را با بذل مال خود، جهت انجام امور چاپی و پخش این منبع فیض حق به تعداد مسلمانان جهان، امیدوار و دلگرم سازند که یکی از بهترین و ارزنده ترین نقاط خرج مال و انفاق در راه خدای متعال ، این نقطه روشن و این گذرگاه پر قیمت است.
بدون شک اگر این کتاب به دست عالمان آگاه و متخصصان والا و حکیمان دانا، تفسیر و تحلیل شود و به بهترین صورت و با زیباترین کیفیت چاپ شود و به دست مردم برسد، نیکوترین اثر تربیتی را در وجود مردم خواهد گذاشت و از این مسیر هزاران نفر به راه آشتی با حق و حقیقت درخواهند آمد و چه بسا که جرقه ها و بارقه های آتشین این کتاب از زشت کارترین افراد، نیکوکارترین انسانها بوجود آورد.
مگر با یک جرقه ی الهی، پسر یزید ریاحی ، حر الهی نشد! مگر با یک بارقه ی ربانی، که از طریق قرآن جهید، هولناک ترین دزد شرگردنه، بهترین عارف و معلم عرفان نشد! مگر بازیگری شهوت ران و غرق شده ای در لهو لعب، با نسیمی که از قلب موسی بن جعفر به او رسید، عابد و زاهد زمانه نشد!
برای چه پس از این همه دلیل و برهان و این همه مصادیقی که قرآن و روایات و تاریخ نشان می دهد، معطّل نشسته ایم؟!